Twentse Smokkeltrail editie nr. 1 vanuit Losser

Ook bij “mijn” hardloopvereniging Kop(s)lopers uit Borne neemt de belangstelling voor deelname aan trails toe. De kleinschaligheid samen met het lopen over prachtige singletracks, het overwinnen van hoogteverschillen en de extra benodigde coördinatie wanneer je bijvoorbeeld over zand of door drassige weiden loopt geven een extra dimensie aan het hardlopen.


Henriette, Petra, Martha, Jeroen , Jan Jaap, Dominique en ik waren van de partij. De eerste vier liepen de 12 km en de laatste drie de 24 km. We konden dichtbij de atletiekbaan (de start- en finishplek) parkeren en er heerste daar een ongedwongen sfeer en ik heb weer veel “oude” bekenden gezien en/of gesproken. 


Hoewel ik wel eens bij de Lutte loop was ik toch benieuwd naar deze trail. Er was max. 10% asfalt beloofd en een aantrekkelijk parcours. Hoewel er wat meer verharde wegen opgenomen waren werd ik toch vooral verrast door de veelzijdigheid van deze trail. Over zand, langs waterpartijen, door ongelijke weilanden en over fraaie singletracks met zelfs hier en daar korte maar pittige klimmetjes en fraaie vergezichten. Alles zat er wel zo ongeveer in dus viel er onderweg veel te genieten. Vanaf het begin een lekker tempo kunnen lopen dat naar het einde toe wat omlaag ging. Maar daar zat dan wel weer mul zand en weiland in. Vlak voor het 15 km punt was er een VP waar ik wat Cola en druivesuiker genuttigd heb en maar heel kort stil heb gestaan.

Een paar km voor het einde kregen we allemaal “smokkelwaar” in de vorm van een mini pakje roomboter uitgereikt. 

Voordat ik er erg in had hoorde ik de geluiden rondom de finish al weer. Als toetje mochten we nog wel even een lus door het bos maken voordat de laatste meters over de atletiekbaan naar de finish leidden. 

Daar kregen we een fraaie houten medaille omgehangen, een pakje Krentenwegge aangereikt en koude Radler 0 % aangeboden Kwam die boter en de drank dus even mooi van pas 😜!


Al na een paar minuten kwam Dominique ook tevreden binnen waarna een minuut of 15 later Jan Jaap z’n laatste meters maakte. Kortom iedereen binnen en iedereen blij. 


In 2:07 uur heb ik,de pakweg, 24 km afgelegd. Een leuke niet te lange trail dichtbij dus die voor volgend jaar zo weer op de loopkalender mag.


Nu nog even horen hoe het onze leden op de 12 afging!

One thought on “Twentse Smokkeltrail editie nr. 1 vanuit Losser

Leave a Reply

